Sidor

-

-

onsdag 30 november 2011

Förnekelsens tid är över

Jag gjorde det i morse. Vägde mig, alltså. Det var mycket värre än jag trodde och går inte att bortförklara på minsta lilla vis. Mina ganska lama försök att ta tag i det här med vikten de senaste åren har inte förlöpt väl. Jag har helt enkelt inte vägt tillräckligt mycket för mycket för att motivationen ska vara mer än ett par dagar. Men nu har jag gått över gränsen. Kläderna har inte alls krympt i den nya tvättmaskinen. Så nu är frågan: tar jag tag i det nu eller ska jag bara fortsätta leva i förnekelse tills efter jul? Det brukar ju köra ihop sig med dieter och sån't så här års, eftersom de oftast inte är förenliga med frosseri och det är väl just frosseri som är själva julfirandet nu för tiden. Man kanske bara ska försöka upprätthålla någon slags status quo så länge, för att precis som alla andra ta nya friska tag nästa år. Jag kan ju alltid önska mig ett gymkort i julklapp. Fast det är en julklapp jag inte skulle bli ett dugg glad över att få.

Eller så kan jag rabbla medelålderskrisande kvinnors favoritmantra: jag duger som jag är. Fast det funkar inte heller, det är ju bara ett sätt att tillåta sig själv att fortsätta leva i förnekelse. Jag vill kunna använda alla mina kläder. Punkt. Det är bara att bita ihop och hålla igen. Jag åt i alla fall en sallad till lunch igår. Visserligen med mycket dressing, men det är alltid en början. Och så tog jag en ganska lång promenad i morse. Alltid något. Frisk luft är ju också nyttigt, även om man inte går ner i vikt av den.

1 kommentar:

Frejda sa...

Tips: GI går rätt bra ihop med julmaten (men du får skippa julgodiset).

Jag kör någon slags kombinerad LCHF och GI sedan någon gång i april och har gått ner tio kilo i långsam takt (stod helt stilla under sommaren, men gick å andra sidan inte upp) - utan att träna. Jag gör det enkelt för mig: köpte kokböcker av Ulrika Davidsson och Ola Lauritzon - därifrån kommer mina luncher och middagar - och har varit stenhård på att inte äta sötsaker, bröd, pasta, potatis och ris (inte ens fullkornsvarianterna, som jag ju faktiskt får äta lite av). Finn crisp har varit undantaget på bröd-fronten och vid några tillfällen har jag bakat GI-bröd. Ostbågarna bytte jag ut mot nötter, ostkuber, oliver. Ingen öl, men däremot rödvin. Och vill jag festa till med något mer godisaktigt så fungerar 70-procentig choklad finfint. Turkisk yougurt med hallon och pumpakärnor är också mums. Tydligen så ska M&Ms inte vara så "farliga" heller, men dit har jag inte kommit än.

Bästa kokboken är "6 kilo på 6 veckor". Jättegod mat! Man har inte tråkigt på matfronten en sekund. Och med (min variant av) GI är ju sallad med dressing helt OK (men man får lämna brödet och inte ha pasta i salladen).