Sidor

-

-

torsdag 24 november 2011

Tidningsspaning

Jag läser en hel del tidningar. Eller bläddrar i dem i alla fall. I många magasin kan man läsa om vikten av att ta hand om sig på olika sätt. Att säga nej, stressa mindre, planera in egentid i kalendern (höll på att skriva almanackan, med insåg att det lät hopplöst gammalmodigt). Att man inte måste vara så himla perfekt jämt om man vill må bra. Det är ju fint och ligger i tiden och allt det där, men på nästa sida kan de sedan av någon outgrundlig anledning göra sitt yttersta för att jag som läsare ska inse hur oerhört patetiskt operfekt jag är.

Exempelvis bläddrade jag häromdagen lite förstrött i en bilaga till Damernas Värld, som man vid första ögonkastet skulle kunna tro var en skönhetsbilaga, men det var bara en förklädd reklambilaga. Mitt i någonstans vill företaget ifråga att vi som läser ska få någon att identifiera oss med, så att vi hittar rätt i hudvårdsdjungeln. Den som ska representera hudvård för 40+, det vill säga sådana som jag, presenteras som Jane, 46 år, från Stockholm. Jane är chef på ett företag med internationell verksamhet, har två barn i skolåldern, tränar zumba, aerobics och är med i en bokcirkel. Samt tar naturligtvis oerhört väl hand om sin hy. Om Jane hade fått breda ut sig lite mer i annonsen hade hon säkert kvittrat något om mysiga middagar med vänner och italiensk matlagning och långkok i det perfekta köket. Jag behöver bara kasta en blick på perfekta Jane för att avsky henne och hennes förbaskade hudvårdsprodukter.

Sedan är det ju det här med stundande jultider. Då finns det inga goda råd om egentid och att säga nej längre. Nu är det fritt fram för att tokstressa, ivrigt påhejad av varenda blaska.

I Expressens lördagsbilaga från helgen som gick börjar julhysterin breda ut sig. De har till och med en liten kalender som man kan följa för att enligt tidningen "slippa julstsressen". Så när det är 14 dagar kvar till jul kan man göra senapen, när det är 10 dagar kvar bakar man knäckebröd och gör köttbullar som man stoppar i frysen, en vecka innan kan man göra sina fisk- och skaldjursterriner och frysa in, när det är fem dagar kvar sätter man igång att grava laxen och gör alla sina köttpatéer, sedan börjar det bli dags att lägga in sillen, koka saftsås till ris á la maltan, griljera skinkan och dagen innan julafton gräddar man sin Janssons frestelse och rör ihop ris á la maltan. Jag antar att man dessutom under ungefär samma tidsperiod handlar julklappar, städar, tvättar fönster, pyntar, fixar gran, bjuder alla sina vänner på trevliga glöggpartyn och tindrar förväntansfullt i största allmänhet. Sedan står det att på julafton, då är det bara det roliga kvar, nämligen att fixa salladerna, skiva upp all mat, lägga upp den fint och bjuda till bords.

Om man nu inte blivit hämtat med ambulans innan dess. Naturligtvis i god tid innan jul, alla vet ju hur underbemannad vården är under själva julhelgen.

6 kommentarer:

L sa...

Jag tappar håret av blotta tanken på hur stressigt tiden innan jul kan bli. Jag har i alla fall lyckats bestämma mig vilka som ska få julklappar i år (alla barn som jag känner typ åtta stycken mellan 2-12år) och sen blir det en tjusig vinflaska hit och dit tilld e vuxna jag umgås mest med och en whisky till pappa,sen bör jag vara klar.SKA jag vara klar:) Är ledig tre dagar i sträck nästa vecka och då ska jag tamme banne mig fixa iaf hälften av klapparna! Sen ska jag bestämt säga nej till stressen som kommer att knacka på, fast jag inte behöver laga mat och fixa så som så många andra måste då de har familj och barn. Men om jag känner mig själv rätt så kommer jag nog bli lite uppjagad ändå eftersom omgivningen kommer att vara stressade. Det smittar liksom...men jag ska göra mitt yttersta att inte bli påverkad.

Helena sa...

Jag brukar inte julstressa så mycket, men blir lika förundrad varje år över hur mycket som tidningarna försöker göra till alldeles självklara saker i var mans hem. Det gäller att stå emot!

Josefin sa...

Jag gravar alltid tre laxar som jag först fiskat upp själv med en krok som jag smitt själv på elden i smedjan som jag byggt själv med timmer från skog som jag planterat själv (eh...). Samtidigt som jag smörjer in mig med olika krämer, för det är jag värd.

Helena sa...

Glöm inte att tindra, Josefin. Det är viktigt att tindra i juletider.

Josefin sa...

Oh ja, jag ska tindra så mycket jag orkar.

Maud/En bok om dagen sa...

Åh, vad jag tycker om dig för det du skriver i det här inlägget!

Och så håller jag med er, i snacket här ovan också. Glittra för bövelen! ;-)