Sidor

-

-

onsdag 4 januari 2012

Hemlängtan

Varför ta det lugnt när man kan stressa omkring på vägar under stormvarningshot? Efter turen till Danmark var det bara hem och packa om väskan för att åka och hämta hunden som har varit på stadskollo hos min mor medan vi har varit borta. Ett arrangemang som lät bättre än det visade sig vara, eftersom min fyrbente vän skrämts halvt om vettet av raketer och smällare. Han har inte visat några tendenser att låta sig skrämmas tidigare år, men så har han aldrig varit mitt i sta'n heller. Så nu är han väl förstörd för all framtid när det gäller det här med smällare. När vi kom ut till huset på landet igår kväll åkte svansen ner mellan benen när jag tände vedspisen. Till och med det sprakandet var tydligen otäckt nu. Fast det gick över, som tur var.

Någon storm har vi dock inte sett till, men det blåste tydligen en del nere på kusten igår kväll, så det var väl lika bra att vi inte var där. Annars längtar jag efter att vara hemma och softa lite just nu. Vi har mest åkt omkring sedan jul och nu känns det som det kan vara nog med bilåkande och firande på ett tag. Jag vill städa bort julen. Här på landet är det bara några elljustakar som ska plockas bort och det är ju snabbt gjort. Hemma tar det lite längre, eftersom det handlar om jobbiga saker som gardiner, men det ska bli skönt med lite ljusa färger igen.

Och här på landet har morgonens snöblandade regn dragit vidare och nu skiner solen. Om jag kan uppbåda lite energi kanske jag går ut och dammsuger bilen. Men bara kanske.

Inga kommentarer: