Sidor

-

-

torsdag 23 augusti 2012

Dagens ungdom?

Så har höstterminen startat för sonen. Ny skola, ny klass, en förflyttning till högstadiet. Det är stort. Särskilt om man bara har börjat sexan och har en gammalmodig mamma som inte har förstått det här med att de olika stadierna i skolan inte längre är huggna i sten. Att man kan gå på högstadiet fast man bara går i sexan. Och få tillgång till uppehållsrum inomhus (behovet av frisk luft försvinner tydligen när man blir större) och kafeteria. 

Han har klätt sig med omsorg de senaste dagarna. Det gör han i och för sig alltid, men nu är det nog lite extra. Jag får dagliga rapporter om vad som fattas i garderoben. Är han minsta lilla osäker på hur han tar sig ut fotograferar han sig själv och lägger ut det på Instagram och 30 sekunder senare har han massor av gilla-markeringar och kommentarer från diverse för mig okända små flickebarn som skriver Snygg med massor av utropstecken och hjärtan. Jag vet, för jag kollar jag också. Så att man vet vad som händer. Och jag undrar vad jag själv hade blivit för fåfängomonster om jag haft möjlighet till denna omedelbara bekräftelse i alla lägen. Hade man vågat? Min generation är ju trots allt uppfostrade till att aldrig någonsin förhäva oss. Man får ju inte tro att man är någon.

Den här barnagenerationen måste ju bli fantastiska nätverkare när de blir vuxna. Att ha massor av vänner på diverse sociala medier är ju en självklarhet och kontakter verkar tas hur enkelt som helst. Det är inte bara halvanonyma chattkontakter, de pratar faktiskt med varandra också i telefon. Många och långa samtal. Mitt arbetsrum ligger ju vägg i vägg med sonens, så jag behöver inte tjuvlyssna, jag kan helt enkelt inte undgå att höra ibland. Ibland frågar jag vem han pratar med. Det kan vara en tjej i Stockholm, som visserligen håller på AIK men är trevlig ändå. Eller en som visst bor på en ö i skärgården, han vet inte vilken. De låter väldigt förtroliga när de pratar, men de har aldrig träffats och kommer väl antagligen aldrig att göra det. Jag förundras. Och undrar hur det kommer att bli när de blir större. Deras värld är så mycket större än vad min värld var när jag var i den åldern. 

Och vad händer med dem som inte får några gilla-markeringar?

Inga kommentarer: