Sidor

-

-

torsdag 26 november 2009

Läst: Kära Agnes

Jag var ju som sagt sugen på något helt annat att läsa efter vampyrerna i Blackeberg, så det fick bli "Kära Agnes" av Håkan Nesser. En liten nätt volym som utan problem lät sig läsas på en kväll. Den har legat i bokhyllan ett bra tag och jag tror att jag ursprungligen köpte den i julklapp till min man. Och den här blev jag glad av. Mest för språket och stilen. Underbart. Och att man som läsare blev överraskad ända in i det sista, även om man på ett ganska tidigt stadium kunde ana att något inte riktigt var som det verkade. Ett fint litet hantverk. Jag blir så imponerad av författare som verkligen vet vad de gör. Storyn då i korthet: två kvinnor, Agnes och Henny, som var bästa vänner som barn möts efter 20 år på en begravning och inleder en brevväxling med det till synes helt oskyldiga syftet att återuppta en förlorad vänskap. Men det finns en dold agenda, nämligen den att Hennys man måste dö eftersom han har varit otrogen och Henny behöver Agnes hjälp. Deras brev varvas med tillbakablickar och en riktigt mörk historia som bara kan leda till att någon får sätta livet till växer fram. Låter kanske inte så upphetsande, men många gamla oförrätter kan döljas mellan raderna.

Inga kommentarer: