Sidor

-

-

torsdag 14 juli 2011

Läst: Champagneflickan av Caroline L Jensen

En histoia ur verkliga livet, påstås det. Caroline i Malmö råkar i ekonomiska svårigheter efter en lägenhetsbrand och avsaknaden av hemförsäkring. Hon behöver få ihop pengar lite snabb och eftersom hon är snygg och inte har något emot att visa det, verkar striptease vara ett enkelt och bra sätt at tjäna snabba pengar. Marknaden i Sverige är dock inte så bra, så hon söker sig över sundet till Köpenhamn.

Hon jobbar på en av de "finare" klubbarna. Tjejerna ska dansa ett par gånger per kväll och därmellan sälja champagne. En gäst måste nämligen köpa champagne om han vill prata med en tjej mer än i några minuter. Och det vill de flesta. Det är därför de kommer dit. Tjejernas lön är provisionen på champagnefösäljingen. Om tjejerna sedan vill kan de gå hem med kunden och tjäna lite extra efter jobbet.

Caroline är bra på det hon gör och säljer massor av champagne. Den rena prostitutionen avstår hon ifrån, även om pengarna ibland känns lockande. Trots att hon drar in en hel per kväll får hon inte riktigt ihop den summan hon behöver för att täcka sina skulder. Live i Köpenhamn är dyrt. Pengar går åt till dyra kläder och sprit. Det sups något alldeles förskräckligt och att hon inte blir alkoholist ska hon nog tacka sin lyckliga stjärna för.

Det som till slut får Caroline att ta sitt pick och pack och dra hem igen är ett mord på en av tjejerna. Att inse att de (tjejerna) är helt utbytbara och att man inte ens vill ringa polisen när en av dem blir ihjälslagen är det brutala uppvaknande hon antagligen behöver.

Det ska vara en sann bild av branschen, en ögonvittnesskildring. Det kanske den är och att jag tycker att den glorifierar porrbranschen säger antagligen mer om mig än om Caroline L Jensen. Jag tycker bara hela hanteringen är sorglig. Ingen tjej jobbar på klubben ofrivilligt, sägs det. Ingen går hem med en kund ofrivilligt. Kunderna låter sig villigt luras att köpa billig skitsprit för hutlösa pengar och det är liksom inte mer än rätt att mjölka dem på så mycket pengar som möjligt. Jag antar att jag inte fattar vad som driver varken köpare eller säljare i den här hanteringen. Jag förstår inte hur någon kan tycka att det är värt det.

Jag läser boken precis innan vi åker till Köpenhamn. Mitt emot vårt hotell ligger en klubb som utlovar sexy girls. I min föreställningsvärld känns det rätt smutsigt. Men som sagt, det säger antagligen mer om mig.

Inga kommentarer: