Sidor

-

-

måndag 4 juli 2011

Hemma igen

Hemma igen. Det känns som om två veckor gick alldeles för fort. Vill ha mer tid, mera pengar och bara kunna åka runt till fantastiska platser. Eller ett hus i södra Frankrike. Bara ett litet.

Vi har haft det hur bra som helst. Inga missöden i trafiken. Bra övernattningar, även om de tog lite tid att hitta ibland.

Carcassonne var mitt stora resmål och det motsvarade förväntningarna. Att komma ut ur den "nya" staden och se den gamla uppe på kullen tog nästan andan ur en. Det var så mycket större och så mycket mer än jag hade trott. En upplevelse för alla med minsta lilla historieintresse. Så dit vill jag igen. Och då vill jag bo inne i den gamla staden och bara strosa omkring. Och äta en massa god mat. Det fanns en och annan mysig restaurang, om man säger så.

Andra höjdpunkter:
Att köra över Viaduc du Millau
Hisnande vyer genom Midi Pyrénées
Stranden i Valras-Plage
Tapas på Los Amigos i Valence
En sen middag på en restaurang vid Canal du Midi i Homps med trollande servitör
Franska ostar
En tysk ost som avnjöts vid frukosten i Goslar och som tydligen var en specialitet från Hartz
Rött vin från Fitou
En outsider: på hemvägen skulle vi övernatta i Kassel, som visade sig vara världens fulaste och tråkigaste stad. Till sist hamnade vi efter många om och men vid ett litet hotell mitt i sta'n som hette Am Rathaus. Hyfsat billigt, stort fint rum, hjälpsam liten farbror till portier och en restaurang med balkanstuk som serverade den största köttallrik jag någonsin skådat. Med alla sorters kött. Grillad lever har nu seglat upp som en favoriträtt och det känns oerhört överraskande. Alla som av någon outgrundlig anledning måste stanna i Kassel bör bo på Am Rathaus.

3 kommentarer:

L sa...

Välkommen hem! :)
Jag har fått många komplimanger för örhägena så jag är mer än nöjd. Tack igen för att jag fick dem!
*kram*
/ Lin

Frejda sa...

Ja, välkommen hem! Låter som en skön resa. Skulle gärna göra något liknande men pengarna vet jag vad de går till istället ... :-)

Helena sa...

Tack, Lin! Roligt att du är nöjd med örhängena.

Frejda - Kommer du och hälsar på en sväng?