Sidor

-

-

tisdag 13 december 2011

Reflektioner

Efter att ha suttit och slöläst på en del bloggar, företrädesvis skrivna av unga - väldigt unga - medvetna och klimatsmarta individer som minsann har läget klart för sig och vet hur planeten ska räddas, skulle jag vilja påpeka ett par saker. Dela aldrig, aldrig, aldrig ut pekpinnar. Tala inte om för folk i onödan hur de borde leva sitt liv. Visst är jag medveten om att en liten förändring i rätt riktning är enkel att göra för de flesta, men man ska fortfarande inte tala om för andra vad de ska göra.

Exempelvis ska man inte som entusiastisk och barnlös 19-åring rekommendera att alla småbarnsföräldrar använder tygblöjor. Det är säkert jättebra på många sätt, men för mig kändes det som något som hade varit helt oöverstigligt när det begav sig. Det var tillräckligt mycket bajs överallt ändå. Och jag hade en ambition att laga all barnmat själv av de finaste råvaror (innan jag fick barn, givetvis), men jag var inte så duktig när det väl kom till kritan. En barnmatsburk i mikron var faktiskt inte så dumt.

Det enklaste och det som alla kan och borde göra är väl att använda det man släpar hem. Kasta inte mat, laga och ät upp i stället. Går inte det så är det något allvarligt fel på shoppinglistan. Att inte kasta innebär ju också att det blir billigare. Och får man pengar över kan man ju alltid lägga det på att köpa mer ekologiskt. Jag tror att de flesta skulle vilja köpa mer ekologiskt och närproducerat, men ibland är prisskillnaderna nästan skrattretande. Och pengar spelar stor roll för de flesta familjer.

Att lämna tidningar och förpackningar till återvinning, däremot. Det är ganska enkelt. Det tycker jag också att alla borde göra. Fast visst blir det ett jäkla släpande.

Det finns ju den bästa av världar och så finns det verkligheten. Det är inte så ofta det är samma sak.

Inga kommentarer: