Sidor

-

-

tisdag 25 oktober 2011

Kan man ta det lugnt nu?

Alla mina stress- och pressjobb med för snäva deadlines är klara och ivägskickade. Jag hann. Nu ska jag slappa ett tag. Beacuse I'm worth it. Om det inte vore så att det fanns risk för att det dyker in en fyra-fem elvaåringar här om bara en liten stund, skulle jag kliva in i badrummet för en alldeles egen spastund i en timme eller så. Jag får avvakta ett tag och se vad som händer. Med lite tur kanske de åker iväg till en skateboardramp eller något i stället.

Om jag har tur kan jag alltså om en timme eller två kliva ut ur mitt badrum som en ny människa. Eller åtminstone med ny hårfärg och alldeles oerhört välpeelad och insmord från topp till tå. Då hoppas jag att någon annan tar eftermiddagspromenaden med hunden (man kan ju alltid drömma), medan jag själv sjunker ner i fåtöljen och kollar på film. Eller bläddrar i en glassig tidning. Så skulle jag vilja att min eftermiddag blev idag.

Det kommer inte att bli så. Vårt hem är ett slagfält just nu. Att ramla ner i en fåtölj och bara slappna av kräver en hel del skygglappar. Till exempel måste man bortse från att fåtöljen just nu är fylld av ett tvättberg av sällan skådat slag. Den som får lite tid över (exempelvis jag just nu) borde verkligen dammsuga. Det var nämligen väldigt länge sedan någon (jag) gjorde det. Jag skyller på att vi faktiskt har beställt en ny soffa och att jag ska städa som bara den när den kommer. Fast det är drygt två veckor kvar. Det hinner bli väldigt, väldigt dammigt innan dess. Men det är så himla trist att städa bland möbler som bara ber om att få bli utslängda. Om ett par veckor, alltså. Då kommer vårt hem att för en dag eller två vara rena drömmen. Sedan har vi antagligen hunnit stöka till igen och allt är som vanligt.

Inga kommentarer: