Sidor

-

-

måndag 30 januari 2012

Verklighetsflykt

Har gjort ännu en djupdykning i DVD-hyllan och haft några högtidstimmar med Jane Austen-dramatiseringar de senaste dagarna. Jag har betat av BBC-produktionen av Stolthet och fördom (den med Colin Firth som mr Darcy) samt versionen av Emma med Kate Beckinsale som jag inte sett förut. Det är en alldeles utomordentlig avkoppling och passar bra som total avslappning mellan arbetspassen.

Den här produktionen av Stolthet och fördom är den längsta och den bästa av de varianter jag sett. Den har faktiskt med det mesta och då går det ju åt några timmar. Det är ren njutning från början till slut och sex timmar går ganska fort, även om man betar av dem i etapper under ett par dagar.

Emma tillhör inte mina favoriter. Jag vet inte riktigt varför. Det sägs ju att den enligt många "experter" ska vara den bästa och mest komplexa Austen-romanen. Jag gillar väl helt enkelt inte Emma. Hon är för arrogrant och för självsäker för min smak, även om hon bättrar sig på slutet. Mr Knightley å andra sidan är väl den mest perfekte Austen-hjälten i hård kamp då med mr Darcy. De är båda ofantligt rika och goda godsägare med ett starkt rättspatos. Darcy lite mer tjurnackad och svårtflörtad, medan Knightley helt öppet gör det som är rätt i alla lägen. Därför har jag lite svårt att förstå varför han faller för Emma. Jag antar att han ser henne som "work in progress" och han lyckas ju rätt bra och man får väl anta att det bara fortsätter åt rätt håll.

Hur som helst, jag inser att brittiska kostymdramer är precis den verklighetsflykt jag behöver just nu och en titt på Amazon ger vid hand att jag kan införskaffa en helt bunt därifrån för en spottstyver. Jag har inte sett någon filmatisering än av Övertalning, men det ska jag snart råda bot på. Som ett komplement till Austen ska jag nog ta en djupdykning hos systrarna Brontë också. Där finns också en del godbitar att hämta från BBC.

2 kommentarer:

L sa...

Jag rekommenderar Wuthering heigts med en viss pudding (Tom Hardy) som Heathcliff. Han är så..Osnygg(!) i den miniserien, men det finns nåt ändå. I fell in love then and there:)
Kram!
/ Lin

Helena sa...

Tack för tipset! Jag har ännu inte lyckats se en riktigt bra version av Wuthering Heights, en som lyckas förmedla stämningen i boken.