Sidor

-

-

onsdag 21 juli 2010

Bortglömda vänner

I huset på landet finns en hel massa gamla kläder. Tillräckligt mycket för att jag aldrig ska behöva packa något när vi åker hit, fast ibland gör jag det ändå eftersom jag inte litar på att det som finns här duger. I början när vi hade det här huset lämnade vi kvar allt sådant som vi kanske egentligen inte ville ha längre, men som vi av ren snålhet inte ville kasta. Devisen "det duger på landet" var vanligt förekommande (precis som alla gamla tröjor förr i tiden fick benämningen "stalltröja" och det blev en vana och en ursäkt för att inte slänga något som satt i långt efter det att jag inte hade något stall längre). Följden blev att när vi åkte in till sta'n för att handla eller ta en fika såg vi ut som värsta lodisar. Att vänja sig vid att kläder man har på landet inte nödvändigtvis måste vara säckig gammal lump tog ett tag. Visserligen finns det en hel del sådant kvar här, plus sådant som både är för stort och smått. Att sätta på sig ett par gamla byxor som faktiskt är för stora nu för tiden ger mig en löjligt stor tillfredsställelse. Är det tvärtom så är det bara att glömma så snabbt som möjligt och skylla på tillfälliga svullnader eller något. Det finns ett par shorts som jag sparar enbart för att ha som måttstock på vilken storlek jag borde ha. Tyvärr är det en bra bit kvar innan de passar. Beach 2011, kanske? 

Igår städade jag lite i min garderob här eftersom det började bli svårt att hitta och när man städar garderober blir man av någon anledning alltid överraskad. Ett par kvarglömda svarta linnen av en sort som definitivt inte hör hemma i kategorin "det duger på landet" till exempel. Har även konstaterat att alla mina strandtunikor (som jag har en tendens att köpa på diverse olika stränder utomlands, trots att jag redan har massor, sällsynt oanvändbara plagg om man inte befinner sig på just en strand utomlands, dessutom) finns här. Kan kanske vara bra att någon hemma nu när jag bor vid havet. Det blir alltså till att ta med sig kläder hem den här gången i stället för tvärt om. Men om jag skyndar mig att läsa klart min bagatell till bok så kan jag åtminstone lämna kvar den.

Inga kommentarer: