Sidor

-

-

fredag 2 juli 2010

Läst: En självständig utåtriktad flicka av Eoin McNamee

Det var länge sedan jag hade så här tråkigt när jag läste. Mitt läsande har visserligen varit sporadiskt och präglat av en viss brist på koncentration den sista tiden, men jag tror inte ens de bästa läsomständigheter skulle ha fått den här boken att kännas intressant.

Det är en sann historia och handlar om en rättskandal efter mordet på en högt uppsatt domares dotter i Nordirland i början av 1950-talet. En ung, lite udda man döms till rättspsykiatrisk vård för mord, men är enligt de lokala poliserna oskyldig. Det verkar som om han döms för att skyla över att den verklige mördaren finns inom den egna familjen, en familj där inga skandaler får förekomma och med goda kontakter som kan fixa fram det mesta. Till och med en lämplig mördare. Men, som hjärnan bakom intrigen säger: Vi skickar honom i alla fall inte till galgen, så ingen större skada skedd. Tragiskt, visst, men i romanform oändligt långtråkigt.

Jag hade tänkt ta tag i en smaskig äventyrsroman nu, eftersom jag är för trött för att orka tänka ordentligt, men ändå behöver något att läsa på kvällarna. Men den jag hade tänkt mig verkar ha blivit nerpackad. Jag får leta rätt på något annat, men utbudet av icke-nerpackade, olästa böcker är lite skralt.

Inga kommentarer: