Sidor

-

-

måndag 25 oktober 2010

En doft av medelhav

I somras fick vi ett litet apelsinträd av P och L när de hade lånat huset på landet ett par veckor. Det var fullt med frukt då och ännu mer fullt nu och har tillbringat sommaren och hösten ute i vårt uterum. Men för några veckor sedan tyckte jag att det var för kallt och apelsinträdet fick flytta inomhus. Jag tror det fick gädjefnatt eller något, för nu blommar det. Och det doftar sol och semester i vardagsrummet. Just nu så nära Medelhavet jag kan komma. Det börjar kännas både här och där att det inte blev någon riktigt semester i somras. Tiden räckte inte till det. Men nu längtar jag efter sol, värme och hav. Vi måste åtgärda det här på något sätt. Under tiden får jag väl ligga i soffan och försöka stänga av alla sinnen förutom luktsinnet. Då kan jag låtsas att jag sitter på något mysigt torg någonstans med ett glas sommarvin, brunbränd och fräsch. För vem vill vara vinterblek i svinkalla Sverige och känna att det roligaste man har att se fram emot är november?

Inga kommentarer: