Sidor

-

-

onsdag 13 oktober 2010

Läst: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson

På sin hundraårsdag kliver Allan Karlsson ut genom fönstret från äldreboendet i Malmköping och försvinner. Han träffar ett antal mer eller mindre udda människor, som tillsammans ger sig ut på en mer eller mindre udda färd genom Sverige, först med ett kriminellt gäng i hälarna och sedan polisen. Vi får också följa Allans något udda färd genom livet, där han, trots ett totalt ointresse av politik, av ren slump hela tiden lyckats hamna mitt i diverse storpolitiska spel och i allra högsta grad påverkat dessa. Han har exempelvis räddat general Franco, supit med Harry Truman, uppfunnit atombomben (åt både USA och Sovjetunionen), räddat Maos hustru, suttit i Gulag tillsammans med Albert Einstens okände bror Herbert Einsten, bränt ner Vladivostok, tröstat en gråtande Kim Jong Il och så vidare. Det finns liksom ingen hejd på det alls.

Och det är lite kul, lite rart, lite Paasilinna (eller ganska mycket) och givetvis en skröna av klassiskt snitt. Det jag gillar bäst är att den totalt rabiate åklagaren som vill sätta dit Allan och hans reskamrater för mord, heter Ranelid. Conny visserligen, men ändå.

1 kommentar:

Frejda sa...

Jag har också köpt den. Ligger i läshögen och väntar. Idag har jag förresten packat två papperspåsar fulla med böcker som jag ska ta med till jobbet, för nu har de börjat använda kopieringsrummet som byta-bok-bibliotek. Jättebra idé. Jag hämtade fyra böcker själv där idag, men lär väl bidra med fyrtio ... eller hundrafyrtio ...