Sidor

-

-

fredag 8 oktober 2010

Mer struktur i tillvaron, tack

En ny strukturerad version av mig själv har trätt fram de senaste dagarna. Hon brukar göra det lite då och då, men tyvärr aldrig stanna tillräckligt länge. Efter flera dagars ångest över att inte få gjort det jag borde få gjort, fanns det ingen återvändo - att göra-listan måste fram igen. Jag är uppenbarligen inte kapabel att få någonting gjort om det inte står på papper. I alla fall göromål som är av den typ så att de lika gärna skulle kunna göras En Annan Dag. Som alla vet inträffar aldrig En Annan Dag. Men nu ligger listan på skrivbordet och två dagar i rad har jag fyllt den med åtminstone fem saker som ska vara gjorda innan dagen är slut. Det här gäller alltså inte jobb, det går före allt och där håller jag alltid mina deadlines. Nej, det handlar om andra, till synes mindre viktiga saker (som att till exempel laga en söm i en tröja som har legat och väntat på lagning i sisodär ett halvår), men som betyder mycket för sinnesfriden. Så nya strukturerade jag har nu inte skjutit upp allt utan ringt en massa samtal som borde ha ringts för länge sedan, fått en hel del småfix gjort och känner mig riktigt nöjd med mig själv. Fem saker känns dessutom som en bra och fin siffra. Inte för lite och inte för mycket. Det blir inte oöverstigligt - det är ju en dag i morgon också och då är det dags för ytterligare fem saker. Och är det så att man av bara farten hinner med mer, trots att det inte står på listan är det ju en alldeles strålande bonus. Då är man värd en extra klapp på axeln.

Inga kommentarer: