Sidor

-

-

lördag 18 december 2010

Läst: Winesburg, Ohio av Sherwood Anderson

Jag har äntligen lyckats ta mig igenom den här boken. En ganska tunn skrift, som det har tagit mig flera veckor att bli klar med. Det beror inte på att den är ofantligt tråkig, det beror mest på att min läslust har varit i botten och då menar jag verkligen i botten.

Jag har haft Winesburg, Ohio i bokhyllan i ganska många år. Fick den av en vän av någon anledning som jag inte kommer ihåg. Att jag började läsa den nu är för att den ingår i projektet beta-av-hyllvärmarna. Att det var en riktig amerikansk klassiker fattade jag inte förrän jag började läsa förorden och inledningen. Jag hade nämligen aldrig hört talas om Sherwood Anderson, vilket uppenbarligen är en brist i min litterära bildning. Jag som till och med har några poäng i amerikansk litteratur. Men Sherwood Anderson var tydligen guru för storheter som William Faulkner och Ernest Hemingway (och de ingick ju i kursen i amerikansk litteratur). Det innebär att jag borde läsa med andakt. Det har jag väl inte riktigt gjort.

Winesburg, Ohio är en samling noveller som samtliga utspelar sig i den fiktiva staden Winesburg och publicerades 1919. Det handlar om olika människor i staden och har ett ganska vardagligt tilltal. Den röda tråden är George Willard, en ung man som arbetar som journalist på lokaltidningen och har en längtan efter något större. Han går in och ut genom novellerna, även om han inte är huvudperson i alla. Över huvud taget är det nog fler av stadens invånare som längtar efter något mer än vad den lilla staden ute i ingenstans kan erbjuda, men som inte har möjlighet att göra något åt det. Det är ganska korta historier och det är lite som att se en film som rör sig från den ena personen till den andra utan att egentligen handla om något, men ändå handla om allt. Jag kommer att tänka på filmen "Den sista föreställningen" av någon anledning, även om den utspelar sig i en helt annan tid. Det är mest känslan i filmen som jag tycker påminner om den känsla jag får när jag läser om invånarna i Winesburg.

Tycker jag att det är bra? Jag vet inte. Jag tror det.

Inga kommentarer: