Sidor

-

-

måndag 13 december 2010

Sommarlängtan

På väggen i duschrummet i huset på landet hänger en strandväska av en riktigt ful modell. Den är gjord av flätade plastband och ska väl försöka efterlikna en stråväska, men lyckas inget vidare. Men den hänger där och påminner om sommaren. Det är den väskan vi har använt för att slänga ner badkläder och handdukar i när vi ska ner och bada. Ibland en schampoflaska. Nu innehåller den en ett bortglömt cyklop och en sådan där boll som studsar på vattnet. Den hänger där som en sorglig påminnelse om somrar som flytt. Jag längtar och hoppas att det snart är sommar igen. Och att det blir en sådan där bra sommar, med massor av bad och båtturer och ett riktigt sorglöst sommarliv. Eftersom vi ägnade den senaste sommaren åt att bära kartonger är behovet större än någonsin. 

Det är väl okej med vackra vinterdagar och jag är ganska välklädd så jag fryser sällan - snarare tvärtom, faktiskt. Jag försöker undvika att frysa så till den milda grad att jag håller på att svettas ihjäl i stället när jag går ut. Jag är ingen riktig vintermänniska. En veckas skidåkning i fjällen skulle kunna tillfredsställa alla mina vinterbehov. Fjällstuga och bra backar i några dagar räcker. Vinter på hemmaplan till vardags är bara trist.

Inga kommentarer: