Sidor

-

-

onsdag 9 februari 2011

En iakttagelse gjord i tvätthögen

Vek tvätt igår. Mycket tvätt. Och det som slår mig varje gång är att trots att det är jag som alltid får höra hur mycket kläder jag har, är skyldig till en väldigt liten del av all den smutstvätt som passerar vår tvättstuga. Det kan inte bero på att jag tvättar mina kläder mer sällan, för jag tvättar egentligen en hel del i onödan, bara för att jag vill att det ska kännas riktigt rent när jag tar på mig något. Men ändå. När man viker en tvätthög här hemma märks knappt min andel i jämförelse med övriga familjemedlemmars.

Jag har också en bekännelse att göra i klädsammanhang: sedan jag flyttade i somras har jag inte köpt ett endaste plagg, mer än strumpor och underkläder som väl ändå får räknas som förbrukningsvaror. Det är lång tid utan shopping. Det har till viss del att göra med att jag inte går iväg till en arbetsplats längre och behovet av att göra sig till lite är lika med noll. Fast jag önskar att jag var tvungen att göra mig till lite oftare. Min vardagsutstyrsel är numera av det mer praktiska slaget. Jag kommer att glömma bort hur det är att gå i högklackat. Det är lite trist. Fast ganska skönt också. Och billigt.

Inga kommentarer: