Sidor

-

-

fredag 18 februari 2011

Skatter, avgifter och annat som kostar

Nästan en veckas frånvaro har naturligtvis resulterat i en mängd post som måste gås igenom. Den har den här veckan mest bestått av räkningar, så så där himla kul är det inte. Nu har jag suttit en stund och försökt göra rätt för mig och få ordning på papper och annat som väller in just nu. Det är ju snart deklarationstider också. Just nu känner jag mig faktiskt lite deppig. Det känns som att Skatteverket vill ha alldeles för mycket och i mina försök att få till en vettig vardagsekonomi ingår just nu att ta itu med en drös försäkingsbolag som vill ha väldigt olika betalt för att försäkra våra pinaler. När vet man att allt blir optimalt rätt? Det är ett heltidsjobb bara att kolla upp allting. Sedan ringer det ju en massa obehagliga typer hela tiden och försöker övertala mig att just deras tjänst är den allra bästa för mig, vad det nu än råkar vara för något de råkar tillhandahålla. Hur som helst är det ganska stora skillnader när det gäller exempelvis bilförsäkringar och det lönar sig att vara lite om sig och kring sig, men just nu känns det bara jobbigt. Och jag förstår inte riktigt det här med skattereduktion för husarbete. Jag måste prata med någon vettig människa med stort tålamod som kan förklara hur det kommer sig att min skatt verkar öka i och med den här så kallade reduktionen. 

Om någon just nu kunde ringa och till en billig penning erbjuda tjänsten att ta hand alla papper och lova att jag aldrig betalar för mycket för något, oavsett om det gäller försäkringar, mobilabonnemang eller TV-kanaler, skulle jag antagligen slå till direkt.

Inga kommentarer: