Sidor

-

-

torsdag 8 september 2011

Älgjakt

Det är spännande värre ute i skogarna ibland. Igår, till exempel, när den lurvige på fyra ben och jag tog en promenad stötte vi på en älg i skogen. Det är ju inget ovanligt, särskilt inte om man har tillbringat åtskilliga timmar på hästryggen i oerhört viltrika marker, då hör älgar och sån't till vardagsmaten. Men den här var väl lite felplacerad invid ett motionsspår inklämt mellan några villaområden. Dessutom blev den rätt sur på min stackars hund. Den gjorde ett ganska ilsket utfall och jag befann mig helt plötsligt i den ganska absurda situationen att jag fick försvara min hund mot en vrång älg. Dino förstod som tur var att han inte är en älghund och pep iväg när jag släppte kopplet. Själv viftade jag och skrek för allt jag var värd och älgen tog sitt förnuft till fånga och insåg att jag kanske var ganska farlig. Den backade en bit,men blängde fortfarande farligt surt. Själva vände vi och tog samma väg tillbaka. Om älgen stod kvar och lurpassade på nästa intet ont anandes motionär förtäljer inte historien. 

Inga kommentarer: