Sidor

-

-

onsdag 7 september 2011

Om soppåsar och annat nödvändigt

Den sista franska diskmaskinstabletten har använts idag. Officiellt slut på handfasta semesterminnen, alltså. Egentligen brukar jag inte köpa diskmedel som souvenirer när jag är utomlands, men när man hyr hus måste man införskaffa både det ena och det andra av praktiska skäl. 

Jag tror i och för sig att jag har några franska soppåsar kvar. Jag ska använda dem sparsamt och tänka på hur mycket bättre de franska soppåsarna är en de svenska jag har från ICA - de franska har nämligen en liten dragsko längst upp som gör att det ju är så mycket enklare att knyta ihop påsen. Oerhört fiffigt. Väntar med spänning på att få se dessa sofistikerade soppåsar i en livsmedelsaffär nära mig.

Annars tror jag att just det här med att köpa hushållsattiraljer är ett ganska bra sätt att hålla kvar semesterkänslan. Med det franska rengöringsmedlet i högsta hugg kan jag ju minnas hur det var att stå där i affären och med mina bristfälliga franskakunskaper försöka lista ut vad det är jag egentligen köper. Triumf varje gång det blir rätt. Minns med fasa hur jag irrade runt inne på den franska stormarknaden för ett par år sedan i jakt på propplösare. "Propplösare" ingick inte bland de franska glosor jag fick lära mig i skolan. 

Inga kommentarer: