Sidor

-

-

onsdag 2 november 2011

Frysen full av fisk

Igår kväll ringde det på dörren här. Det var en pratglad ung man från fiskbilen.se, som undrade vad jag skulle beställa den här gången. "Den här gången" är en intressant formulering, med tanke på att vi aldrig har beställt något därifrån någonsin. Nu är jag av en ganska fånig anledning positivt inställd till fiskbilen.se. De har nämligen en filial i Åmmeberg, ganska nära vårt hus på landet, så jag brukar se deras bilar när jag är ute och går. Så de känns lite trygga, på något sätt. 

Hur som helst bjöd jag inget större motstånd och efter en kvart hade jag en jättelåda med fisk och räkor i hallen och var flera tusen kronor fattigare. Jag ångrade mig genast. Efter lite pusslande fick jag in alla firrarna i frysen och det var precis på håret. Jag fick ta ut lite bröd bara för att få plats. Ändå påstod den snabbpratande att folk runt omkring köpte mycket mer. Jag undrar hur stora frysar mina grannar har i så fall och om de aldrig äter något annat än fisk?

Jag försöker nu övertyga mig själv om hur praktiskt det är att ha hela frysen full med fisk. Ett argument är att jag ju ändå tänkt ta dra ner på köttätandet av både etiska och hälsomässiga skäl. Fast med tanke på rovfisket borde man väl dra ner på fiskätandet också. Ett annat argument som jag kom på i morse är att jag nu kan se till att lära mig grava lax. Jag har ju massor att öva på. Över huvud taget behöver jag ju lära mig laga till fisk lite bättre. Jag ska börja öva redan idag. Jag surfade på nya recet på fiskgryta redan tidigt i morse innan jag hade klivit ur sängen. Måste börja göra lite plats i frysen, ifall jag skulle få för mig att baka. Eller handla något annat än fisk. Vet inte hur jag ska tala om för sonen att det tyvärr inte blir mer limpa till frukost nu på ett tag, eftersom vi inte har plats i frysen för bröd längre. Men lite torsk på morgonkvisten kanske också går bra?

3 kommentarer:

L sa...

Får jag slå ett slag för min fiskgryta?
Beräknat på fyra personer minst. Jag höftar nämligen. Ofta och gärna;)

500-600gr blandad fisk ex laxfile och torsk i bitar.
En burk hela cocktailtomater
2-2.5 dl matlagnings-/ mellangrädde
valfri färg på två, tre paprikor
valfri mängd purjolök
ett pkt saffran om man vill
salt och peppar o nypa socker vid behov
ev en klick tomatpure om man vill ha mer tomatsmak och färg
räkor och eller kräftstjärtar till serveringen
aioli. vanlig, lime eller saffran.

bryn paprikabitarna och purjon
skicka ner allt utom fisken och låt puttra ca 20 min.
Skicka i fiskbitarna och koka upp och sen låt sjuda tills de är klara.
smaka av med mer salt, peppar och ev socker.
Lägg i räkor/kräftstjärtar i botten på tallrikarna och häll upp grytan och servera med aioli och gott bröd.

Variera efter smak med att byta ut grädden mot kokosmjölk, eller saffranet mot chilipeppar.
MUMS!

Fick äran en gång att göra grytan tillmin väninnas 30kalas. det var typ 20 portioner, och ena halvan blev en mjuk saffran och den andra mer vuxen med lite chili i. Inte en droppe blev över:)

Smaklig spis! :)
kram på dig i höstens alla färger!
/ Lin

Helena sa...

Jamen, det där var ju precis vad jag behövde.

Tusen tack!

/Helena

Frejda sa...

Jag ska äta fisk ikväll - bara vanlig stekt lax, men till det en grön sås som är väldigt god och enkel: stavmixa en kruka basilika och en halv påse ruccola (eller diverse annat i örtväg) med lite creme fraiche, majjo och vispgrädde i den blandning som passar beroende på tillgång till respektive ingrediens. Lite peppar och salt, så har du en god sås till fisken. :-)

Jga kör GI/LCHF i någon slags blandning som bara jag förstår mig på (har gått ner 10 kilo på det :-)), men du kan säkert göra en smalare variant, om du vill, med lättare varianter.