Sidor

-

-

måndag 28 november 2011

Info till den hemliga bokvännen

Jag är med i juklappsbyte hos En bok om dagen och ska här försöka ge lite info som ska underlätta för min än så länge hemliga bokvän. Jag var kanske lite för snabb och försökte komma lite för lätt undan, men nu uppdaterar jag det här inlägget och försöker svara på alla frågorna som En bok om dagen så vänligt förser oss med.

* Vilken genre håller du dig helst till då du läser?

Jag läser allt möjligt, från högt till lågt och det viktigaste är en intelligent historia och ett bra språk. Gärna klassiker, är obotlig Jane Austen-fan. Gamla ryssar har jag en livslång kärlek till också. Och Shakespeare. Om jag ska läsa deckare ska det helst vara smarta brittiska och absolut inga som man kan sätta etiketten "det svenska deckarundret" på.

* Favoritförfattare? (Har du alla titlar eller har du läst alla titlar; alltså, är det idé att skicka något av just den författaren..?)

Se ovan. Och jag har allt och ganska mycket om Austen och Shakespeare.

* Läser du på andra språk än svenska? Vilka?

Engelska.

* Lyssnar du på böcker? Vilket format, i så fall?

Lyssnar på cd-böcker i bilen ibland. Inte mp3, eftersom jag har en gammal och omodern bilstereo.

* Samlar du på böcker av någon särskild författare?

Inte förutom Jane Austen och William Shakespeare.

* Har du någonstans publicerat en lista över böcker som du har läst eller som du äger? I så fall, var?

På flikarna ovan finns nedklottrat de böcker jag läst de senaste åren. I övrigt, nej.

* Vad är du ute efter, då du läser? (Bildning, äventyr, romantik, hjärngymnastik, nya erfarenheter..? Försök att berätta!)

En bra, smart historia och ett bra språk.

* Finns det någon genre eller författare som du undviker? Vilken?

Björn Ranelid.

* Vad har du läst, men tänkt "Aldrig mer!" om..?

Björn Ranelid.

* Finns det någon genre eller författare som du gärna vill prova på, men inte kommit dig för? Vilken?

Kan inte komma på någon. Fast jag skulle vilja läsa lite mer böcker som inte är från Sverige, USA eller Storbritannien.

* Finns det några särskilda titlar som du letar efter och som du skulle bli riktigt glad över att få?

Kan inte komma på någon på rak arm, förutom att jag blev lite sugen på Niccolo Ammanitis senaste, efter recension i GP i morse. Men det dröjer väl en stund innan den kommer i pocket.

* Vad gör du helst på fritiden?

Läser, virkar, försöker pyssla i största allmänhet. Går ut med hunden. Undviker i övrigt all form av träning.

* Samlar du på något?

Nej.

* Favoritfärg?

Turkos.

* Teve-serier som du uppskattar?

Jag följer inga TV-serier om det inte är sådana med avslutade avsnitt. Avskyr cliffhangers i TV-sammanhang, eftersom det innebär att jag måste hålla reda på TV-tablåer.

* Favoritfilm? Eller: vilken slags film gillar du bäst?

Filmer som känns i hela kroppen.

* Föredrar du te eller kaffe? Vilken smak?

Jag är tedrickare av ganska stora mått och har nästan helt lagt av med kaffe, i alla fall till vardags.

* Vilket slags godis tycker du bäst om? Och hur är det där med naturgodis, egentligen..?

Äter gärna en chokladbit, men allra helst nötter av olika slag, vilket ju passar bra i juletider. Och jag äter gärna naturgodis. Gillar inte lakrits.

* Stjärntecken? 

Stenbock.

* Något som du verkligen skulle avsky att få i ett paket till jul?

En bok av Björn Ranelid.

* Något som du verkligen skulle bli glad över att få i ett paket till jul?

Har inte tänkt så långt än.

* Eventuella allergier eller födoämnesval (vegan, t.ex.)?

Både äter och tål det mesta.

I övrigt vet jag inte riktigt vilken information jag ska förse dig med, kära bokvän, men du är varmt välkommen att fråga.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för det :)
Och det är ingen risk att du får något av Björn Ranelid av mig - jag lovar!

Anonym sa...

En fråga - vad anser du om begagnade böcker?

Helena sa...

Jag är helt och hållet för återvinning. Så länge de inte har intrikat snus eller andra äckligheter i sig.

Anonym sa...

Hej! Tyvärr bir ditt paket lite försenat. Jag däckade helt i en elak förkylning och var sen med att beställa de böcker som jag ville stoppa i din gröna påse. Jag hoppas de kommer innan veckan är slut så att jag kan posta din påse i helgen. Den som väntar på något gott ...