Sidor

-

-

fredag 18 december 2009

Längtan söderut

Idag är det första dagen på jullovet. Jag jobbar hemma idag, så att det verkligen ska få vara jullov för sonen. Sitter i fåtöljen med TV:n på och en hund på mina ben, men just nu går det faktiskt bra att jobba så också. Har konstaterat att mina favoritkanaler dagtid är brittiska, BBC Lifestyle och BBC Knowledge. Kan växla över till Viasat History eller någon Discovery-kanal också om det skulle vara så. Det finns ett helt gäng brittiska program om att byta liv och starta på nytt utomlands, i solen. Husletarprogram och program om "ex-pats" som lyckats mer eller mindre bra, oftast i södra Spanien. Jag längtar också söderut just nu. Jag undrar varför vi är så himla bekväma och fega, varför drar vi inte bara? Chansar lite? På TV byter folk ut sin småsjaskiga brittiska vardag mot allt möjligt i soliga Spanien. Och det verkar ju gå för det mesta. Blev dock lite svettig när jag såg paret som bestämt sig för att starta en långrittsverksamhet i Andalusien och köpt sig ett stort stycke land där de skulle bygga hus till sig själva, alla sina gäster, stall till hästarna och en hel massa, men som efter ett halvår fortfarande bodde i en husvagn och inte hade något bygglov. Och inga pengar längre. Men de var lyckliga ändå och tyckte att de hamnat i paradiset. Jag önskar att jag också vore så cool. Att jag inte oroade mig så mycket. Men man kanske blir coolare bara man kommer bort härifrån, vågar ta steget.

Inga kommentarer: