Sidor

-

-

måndag 14 december 2009

Läst: Dagen efter av Lionel Shriver

Irina och Lawrence är amerikaner bosatta i London. De har varit tillsammans länge och deras vardagsliv tuffar på lite lagom småmysigt. De är ganska överens om det mesta och deras förhållande är tryggt och stabilt. En gång om året brukar de gå ut och äta med Ramsey och Jude, det är Ramseys födelsedag som firas. När Ramsey och Jude skiljer sig, fortsätter traditionen på tre man hand. Tills ett år då Lawrence är bortrest och Irina och Ramsey går ut själva. Då händer det grejer. Kvällen slutar med en passionerad kyss. Eller inte. I efterföljande kapitel utspelar sig två parallella historier. En där Irina ger efter för Ramsey och lämnar sin trygga tillvaro och en där hon hejdar sig i sista stund och fortsätter sitt liv med Lawrence. Ramsey och Lawrence är varandras raka motsatser. Lawrence är intellektuell, ansvarsfull och politiskt insatt, medan Ramsey är en labil professionell snookerspelare med mycket få intressen förutom bollar som trillar ner i hål och sprit. Det de bägge "valen" har gemensamt är att det väldigt sällan blir som man tror.

Jag gillar den här boken, liksom jag gillade Shrivers förra bok "Vi måste prata om Kevin". Det är välskrivet och karaktärerna känns aldrig platta. Och det är aldrig förutsägbart. Dock tog det lite för lång tid för mig att läsa den här gången på grund av alldeles för lite lästid. Jag skulle velat haft tid att sjunka ner i boken ordentligt, det blev lite för hattigt nu, men det är ju mitt eget fel.

Inga kommentarer: