Sidor

-

-

söndag 21 november 2010

Bokmärkesbekymmer

Igår kväll började läsa en ny bok, men det tog inte så lång stund innan jag var tvungen att slå igen den eftersom klockan redan var en bra bit efter midnatt. Till min fasa hittade jag inte mitt bokmärke. Jag har massor av bokmärken, eftersom det är sådana där bra saker man kan köpa i souvenirshoppar när man egentligen inte har råd med något annat. Men det är nästan bara ett jag använder. Det är i svart skinn med en text om Jane Austen i guldtryck, inköpt i souvenirbutiken vid katedralen i Winchester, när jag vördnadsfullt besökte Jane Austens grav för sisådär 15 år sedan. Det har hängt med sedan dess och jag tror att Jane vakar över min läsning när jag använder det. Det känns inte alls lika bra att använda något annat bokmärke. Under årens lopp har jag dock tappat bort det vid ett antal tillfällen, men det har alltid dykt upp igen. Så även denna gång. Det återfanns under bäddmadrassen när jag bäddade i morse. Jag tror vi hör ihop på något sätt, Jane och jag.

Inga kommentarer: