Sidor

-

-

tisdag 16 november 2010

Läst: Drömfakulteten av Sara Stridsberg

Av någon anledning trodde jag att jag verkligen skulle gilla den här boken och som alltid när jag har lite för höga förväntningar blir jag besviken.

Det handlar om Valerie Solanas, amerikansk feminist och författare till SCUM-manifestet och den som sköt Andy Warhol. Han dog inte, så hon var ingen mördare, men han skadades svårt och återhämtade sig aldrig riktigt. Det här är ingen biografi om Valerie Solanas, utan en fantasi om Valerie Solanas. Fragment från olika tidpunkter skapar tillsammans en diffus bild av en ganska förvirrad och gravt missbrukande kvinna. En mycket tragisk figur. Det är sorglig läsning om en sorglig spillra till människa.

Jag är dock tämligen kallsinnig. Jag gillar det helt enkelt inte. Jag tycker upplägget känns överpretentiöst. Jag kan inte ta till mig det alls. Jag är besviken på mig själv.

Inga kommentarer: