Sidor

-

-

måndag 20 september 2010

Läst: I djävulens sällskap av Peter Robinson

Jag tror att det här var den femte boken jag läst av Peter Robinson om poliserna Alan Banks och Annie Cabbot och jag gillar dem. Det är välskrivna historier och skulle säkert göra sig ypperligt som TV-deckare. Jag gillar både karaktärerna och miljöerna.

Den här gången får både Alan och Annie varsitt mord på halsen. Annie är nämligen utlånad till ett annat polisdistrikt och där hittas en handikappad kvinna i rullstol med halsen avskuren ute på en klippa. I hemmadistriktet Eastvale hittas en ung kvinna brutalt våldtagen och mördad. Det ser inte ut att finnas några som helst samband och det är det inte heller, men det blir. Och så får Alan och Annie jobba tillsammans igen. Den handikappade kvinnan visar sig vara en gammal bekant till Annie och Alan med en ny identitet. Hon var en av huvudpersonerna i ett av deras tidigare fall som handlade om brutala sexmord. En på gränsen till alldeles för osannolik historia nystas upp, men jag tycker det är OK ändå.

På det romantiska planet lyckas Alan och Annie missa varandra även i den här boken. Men de kanske får ihop det igen i nästa? De behöver ju varandra. Och Annie, börjar hon inte pimpla lite för mycket vin? Vi får se hur det går för dem i nästa bok.

Inga kommentarer: