Sidor

-

-

fredag 17 september 2010

Regn och blåst

Det ser ut att bli en riktigt tråkig dag idag. Blåsigt och regnet hänger i luften. Hösttrist. Som gjort för att åka på semester långt bort. Men det ser inte ut att bli något av med det på ett bra tag. Eller? En låtsas-karibisk helg på The Reef, kanske? Lite värme, lite bad, lite god mat och inte långt bort alls. Ska fundera på det.

Vi förtidsröstade igår och det känns skönt att det är gjort. Det blev också mitt första besök på Torslanda bibliotek, men säkerligen inte det sista. Det fanns massor jag ville läsa och det bara efter en snabb titt i hyllorna. Vilka skatter ska då inte uppenbara sig om man verkligen börjar leta? Jag får alltså bli biblioteksbesökare igen. Det var länge sedan. Jag tillbringade massor av tid på bibloteket när jag var i mellanstadieåldern. Det var liksom the place to be då. Och ett av de få ställen där man kunde vara, jag som inte var tillräckligt tuff för att gå på ungdomsgård. Nej, biblioteket var tryggt och lugnt. Man kunde vara där ensam eller med kompisar. Man kunde sitta och läsa Asterix och Lucky Luke-magasin i en läshörna - serieböckerna var till viss del referenslitteratur och kunde inte lånas hem - och man kunde låna kassettband. Fast det enda band som brukade finnas inne och som intresserade mig var Loud 'n' Proud med Nazareth. Det lånades å andra sidan hem ett flertal gånger, antingen av mig eller min kompis.

Men sedan kom bokklubbseran och jag började köpa mina böcker i stället. Och biblioteket krympte, både ytmässigt och innehållsmässigt. Och på den vägen är det. Jag kan inte ens minnas när jag sist lånade en bok till mig själv på ett bibliotek. Men det kanske också beror på att jag börjat fylla upp mina bokhyllor i allt snabbare takt. Igår tillkom ytterligare tre titlar. Men det kunde ha blivit fler, jag var ändå ganska återhållsam. Men 3 för 100 kr är billigt och det gäller att passa på. Och det är något visst med att äga sina böcker.

Inga kommentarer: