Sidor

-

-

onsdag 8 september 2010

Nypon

I min iver att leva hållbart och sunt (och billigt) har jag kastat lite blickar på alla nypon som växer överallt. Är inte det ett bär som folk brukade använda till en hel del (innan nyponsoppan kom i tetrapack från Ekströms)? Jag har också konstaterat under mina spaningar att det finns flera olika sorter. Jag har i alla fall gjort ett försök att koka nyponmarmelad. Det blev sådär. Det blev inte så marmeladlikt, utan mer något i stil med karamelliserade nypon. De smakade i alla fall gott på ostmackan. Nu har jag plockat en annan variant och ska göra ett nytt försök. De här var nog å andra sidan lite för mjuka och en del såg lite tråkiga ut inuti. Men de ligger i blöt nu för att de ska vara mjukare att koka sedan. Jag är helt novis på nypon så jag har egentligen ingen aning om när man ska plocka och hur ett "bra" nypon ska se ut. Men med lite praktisk övning lär jag mig nog. Det var bara attans så tidsödande att rensa dem. Det är kanske därför ingen ägnar sig åt nyponplockning nu för tiden.

Mina bärspanarögon har också kollat in lite slånbär. Det är väl också ett bär man kan använda till något? Mina efterforskningar säger dock att de ska vara frostnupna innan man tar dem. Jag får väl vänta ett tag, för frosten får gärna dröja. Jag kanske ska stoppa bären i frysen i stället? Går inte det lika bra?

1 kommentar:

Frejda sa...

Visst kan du lägga slånbären i frysen. Det har samma effekt som om tempen sjunker ute. Det är den bittra smaken som kylan tar bort, men den kan lika gärna komma från en frys. :-)