Sidor

-

-

tisdag 28 september 2010

Läst: Livets rytm av Matthew Kelly

Eftersom jag tydligen just nu behöver lite vägledning och stöd i livet tycks jag drabbas av en hel massa böcker som just utger sig för att kunna ge läsaren vägledning och stöd i livet. Jag vet dock inte om jag blir så mycket klokare, men jag tror inte att det gör någon direkt skada heller. Matthew Kelly verkar vara en klok och snäll människa och jag har inget emot kloka och snälla människor. På bilden på baksidesflikens insida ser han dock ut som en amerikansk pastor eller något och det är lite skrämmande. Men jag blir lite lugnare när jag läser. Han är från Australien, även om han bor i USA. Och han tror på Gud och på styrkan i bönen. Jag brukar i vanliga fel mest attraheras av  läror som är för mig lite mer exotiska, gärna österländska eller med schamanistiska inslag, men jag får skärpa till mig lite. Bön eller meditation. Det är ju faktiskt ingen skillnad. Det är bara olika benämningar för att göra samma sak.

"Ett av våra största misslyckanden som människor är vår oförmåga att vara närvarande i våra egna liv." Så inleds boken sista del och jag gillar den meningen. Jag tror det är det jag försöker uppnå just nu. Närvaro i mitt eget liv. Här och nu och inte senare, inte skjuta upp allt, inte vänta på bättre tider, bättre väder eller på att andan ska falla på. Matthew Kelly kommer inte med något nytt och revolutionerande, men med ytterligare lite klokskap. Att leva här och nu låter enkelt, men kan vara förbaskat svårt ibland.

Inga kommentarer: