Sidor

-

-

måndag 13 september 2010

Läst: Munken som sålde sin Ferrari av Robin Sharma

Jaha. Jag föll för frestelsen med ännu en lektion i hur man blir en bättre människa. Framgångsrik advokat får hjärtinfarkt i femtioårsåldern och säger upp sig, säljer allt han äger och försvinner. Återkommer som en ny man några år senare. Smalare, friskare, och mycket, mycket visare. Han har rest i Indien och hamnat hos mystiker i Himalaja där han lärt sig olika vägar till lycka och framgång som inte involverar pengar och karriär. Han återvänder till väst för att sprida läran vidare och berättar om vad han lärt sig för en av sina tidigare underhuggare i advokatbranschen och som nu andäktig blir hans lärjunge på nytt.

Det är bokens handling i korta drag. Inget nytt på självförbättringsfronten, med andra ord. Men jag känner mig ändå lite upplyft, på något pinsamt sätt. Just nu kändes det bra och var kanske precis vad jag behövde. Jag hade faktiskt bestämt mig för att städa kroppen litegrann med en detoxkur i tre veckor och i den här boken får man lära sig att för att skaffa sig en ny vana måste man hålla på i 21 dagar. Det är den magiska gränsen. Då känns ju det helt rätt. Vidare får man (som vanligt) lära sig att det är viktigt med mål. Men det presenteras lite annorlunda. Målsättningar och att verka målinriktat är grunden för allt, vare sig det handlar om en traditionell karriär eller meditation. Och målen måste skrivas ner för att "finnas". Jag anklagas ibland för att vara väldigt icke-spontan och jag tycker det är väldigt skönt med att göra-listor och att strukturera upp tillvaron i största allmänhet. Det är helt rätt! Det är precis så man ska göra för att komma någonstans. Att vara sådär härligt spontan och avslappnad och ta dagen som den kommer utan planer eller mål, innebär bara att man inte kommer någonstans. Så jag känner mig stärkt. Och jag har ägnat helgen åt att planera mina kommande tre veckor som ska leda till en förhoppningsvis ny och hälsosammare livsstil.

Inga kommentarer: