Sidor

-

-

torsdag 2 september 2010

Telefonförsäljare

Jag har ett väldigt ont öga till telefonförsäljare. Jag önskar dem inget gott här i världen och jag tänker aldrig, aldrig, aldrig köpa något av någon av dem, hur fantastiska erbjudanden de än påstår sig ha.

Idag ringde någon (på mobilen, dessutom) som påstod sig representera ett oberoende finansinstitut av något slag. Hon ville erbjuda mig en kostnadsfri genomgång av hela min privatekeonomi, givetvis utan vidare åtaganden från min sida. Eftersom jag är helt övertygad om att hon ljög och att de visst kommer att försöka pracka på mig både det enda och andra om jag nappar på erbjudandet, sa jag nej. Nu för tiden kräver sådana här nasare att man ska motivera varför man tackar nej och jag sa att jag har tillräckligt bra koll, tack så mycket. Då kom det där överlägsna, hånfulla svaret: "Jaså, det tycker du". Ja, det tycker jag och du din lilla ##### till nasarparasit ska inte ifrågasätta varför jag inte vill ha med dig och dina polare att göra. Och du ska fan i mig inte idiotförklara mig!

1 kommentar:

L sa...

Jag blev uppringd av Glocalnet för ett par tre år sedan. Minns samtalet som igår. Grabben i andra änden påstod att jag fick ringa gratis med dem, till alla abonnemang samt att det var gratis att signa upp sig hos dem. Jag svarade att ingenting är gratis varvid han envist höll fast vid att joo på Glocalnet så är det gratis. Eftersom jag var taggad att argumentera mot påståendet (hade en bitchdag) så gav jag honom två minuter att förklara vad som ingick i avtalet och vad som var gratis.Han blev verkligen ld och lågor av upphetsning att någon ville lyssna på hans försäljararument! När han var klar så hade han sagt att allt var gratis. Ingenting skulle jag behöva att betala. Min replik var då "men när fakturan kommer till mig i slutet av månaden, vilken summa står det då på den?" Ingen faktura kommer till dig eftersom du ju ringer gratis, fick jag till svar. "jo, RINGER gratis gör jag, men uppkopplingsvagiften då? Och abonnemanget i sig, vad blir summan på fakturan som skall betalas den sista varje månad?" Ingenting, fortsatte han att bedyra. "Men ingenting är gratis, kära lilla du. det förstår ju vem som helst! Om allting är gratis nu, VAD är det som jag får BETALA SEN?Uppsägningsavgiften när jag vill byta leverantör?Straffavgift för att jag INTE brukade alla mina sjuttifjortontusen sms om dagen(som jag ju får alldeles gratis, min otacksamma kund!)?Någonting måste ni ju ta betalt för för hur annars ska du får lön? För ingenting är gratis!" Ingenting, svarade han. Du ringer ju gratis. Grabben fortsatte att propsa på att jag RINGDE gratis och jag förtydligade att det kan man ju faktiskt göra, men andra kostnader måste ju tillkomma eftersom Glocalnet knappast kan gå runt utan att ta en enda krona i betalt från sina kunder, så fortsatte han att ändå tjöla om gratis hit och gratis dit. Till slut, efter hela 22 minuter diskussioen, så insåg han att jag inte var övertygad om det där med "gratis" eftersom ingen i hela världen kan få mig att tro på att ett telecomföretag är generösa "bara sådär" så han gav upp. Det kändes bra att ha slösat hans tid och energi, för han blev verkligen upp i ångorna (fast på ett trevligt sätt!) när han fick sälja in sig hos en kund som tll slut avslutade med ett "Tack, men jag är nöjd med det jag har. Adieu!" Och fortfarande än idag förundras jag över dels min uthållighet och dels att han vägrade att svara på min fråga om fakturan eftersom det enda han sa på hela tiden var att samtalen var gratis. Kan tillägga att NIX inte alltid fungerar men å andra sidan så har inte glocalnet ringt något fler gånger.De fattade väl att jag inte var lättlirad=)