Sidor

-

-

torsdag 24 mars 2011

Vår i luften

En strålande dag. Sol och blå himmel. Lite blåst, men det får man väl stå ut med. Vinterkängorna är undanställda nu och jag hoppas jag slipper ta fram dem igen den här säsongen. Jackan får jag nog behålla ett tag till. Så där himla varmt är det inte och dessutom saknar jag visst en mellan-vinter-och-sommar-jacka. Eller det gör jag säkert inte. Gräver jag tillräckligt djupt finns det säkert något som funkar.

Oroande rykten från sonens skola stör mig. En kille i femman har begärt pengar från en kille i fyran för att inte slå honom. Jag blir så arg att jag kokar. Vad är det för fel på vissa ungar? Och framför allt, vad är det för fel på deras föräldrar som uppenbarligen misslyckats totalt med att uppfostra sina barn? Jag försöker pränta in i skallen på min unge att han måste berätta om allt sån't här direkt när det sker, både för lärarna och för oss. Och aldrig, aldrig ge efter minsta lilla för det är de där busarna som är losers och inga andra.

2 kommentarer:

L sa...

Usch vad obehagligt! Själv blir jag mörkrädd när jag läser i tidningarana om hur mobbingen blir mer och mer systematisk och subtil.Jag menar, vissa lekar som barnen leker ser kanske oskyldiga ut men tittar man närmare så förekommer det allt annat än lust och glädje. Dock undrar jag om följande läraruppmuntrad mobbing finns kvar nämligen den där uppgiften att välja två elever på gympan att själva välja lag i tur och ordning. Den som blir sist vald, du vet...Min generation växte upp med denna uppgift, och även om det inte var medvetet av lärarna så satte det grunden för en subtil mobbing. Själv har jag (ännu) inga barn men jag vet att om den dagen kommer, när mitt barn är den som måste säga förlåt till sin mobbare(vilket lärare verkar ha en faiblesse för: att båda parter skall be varandra om ursäkt grrrrr) för att denne doppat min unge i hundskit så kommer jag att kriga utav bara helvete för att min unge skall få sin rättvisa. Och mobbarens föräldrar kommer att vara väldigt,väldigt små när jag är klar med dem...
Tack för en intressant blogg, förresten:)

Helena sa...

Tack, L!