Sidor

-

-

onsdag 30 mars 2011

Vår!

Vår i luften på riktigt och alla helgbilagor flödar över med "enkla" små tips om hur man kommer i sommarform. Det verkar vara en riktig boost just nu för kolhydratfria fettdieter. Det är tydligen till och med farligt att äta potatis, ris och spannmål enligt "den senaste forskningen". Det är väl tur att människan inte har vetat om det då, för om vi undvikit att äta potatis, ris och spannmål hade vi gått under som art. Jag tror knappast vi kalla nordbor hade klarat oss genom svält och oväxt om vi inte haft potatis som basföda. Jag vet inte hur miljontals asiater skulle överleva utan ris. Och jag skulle inte vilja ta upp en diskussion med en italienare om det skadliga med att äta pasta. Och frukt är visst farligt numera också. Det där med ett äpple om dagen är med andra ord helt ute.

Det påstås att västvärlden lider av fetmaepidemi. Att vara överviktig är alltså, så som så mycket annat självförvållat, en sjukdom. Sjukdom får man vare sig man vill eller inte, så man är bara ett oskyldigt offer för fetmaepidemin om man har stoppat i sig för många hamburgare.

Varför måste det vara så komplicerat? Är inte hela grejen att vi helt enkelt äter för mycket? Vi stoppar i oss mer än vad vi med våra stillasittande inomhusjobb kan förbruka och så blir vi feta. Glasklart. Men nejdå, vi är kolhydratmissbrukare, sockermissbrukare, fruktmissbrukare och gud vet vad. Och de här tanterna och gubbarna som har svaret agerar som rena väckelsepredikanterna.

Jag blir så trött. Även om jag också vill gå ner ett par kilo så att jag kommer i de där brallorna som sitter för tight får jag nästan lust att låta bli. Bara på pin kiv. Och jag tänker äta pasta ikväll.

Inga kommentarer: