Sidor

-

-

fredag 1 april 2011

Begränsade nöjen

Har konstaterat att sedan jag slutade jobba på en arbetsplats med regelbundna och ack, så viktiga fikaraster, har mitt kaffedrickande gått ner till ett minimum. Jag gör aldrig kaffe åt mig själv på dagarna, eftersom jag tycker att det är mycket godare med te. Igår var jag dock och fikade en sväng hemma hos en mamma till en av sonens kompisar. Det blev massor av kaffe. Inte särskilt sent på eftermiddagen, men det räcker tydligen för att en koffeinavvand själ som jag inte ska kunna sova. Det är andra gången på kort tid nu. Förut kunde jag inte dricka kaffe på kvällen, men nu kan jag uppenbarligen inte ens dricka kaffe efter lunch. Se så fort det går att programmera om kroppen efter många års arbetsplatsmissbruk. Det är lite synd. Det är ju himla trevligt att bli bortbjuden/bjuda någon på en kopp kaffe ibland, men det får jag visst lägga ner om jag vill behålla min nattsömn. Och det vill jag.

Men det är inte bara det. Jag måste vara extremt måttlig med att dricka vin också, om jag vill kunna sova. Går jag över en viss gräns (och det rör sig inte om särskilt mycket) innebär det hjärtklappning och obefintlig sömn. Ska man inte få ha något roligt kvar när man blir äldre?

Inga kommentarer: