Sidor

-

-

onsdag 6 april 2011

Framgång

Har en grå dag idag. Jag har hållit på att prova ut nya kontaktlinser och det har inte fungerat så bra. Dålig syn ger huvudvärk - som om jag inte var bra nog att framkalla det på egen hand - och huvudvärk och en del annat ger dåligt humör.

Jag har surfat runt lite på olika sidor och bloggar som handlar om kvinnligt företagande. Jag vet inte riktigt varför man hela tiden måste särskilja kvinnligt företagande, men tydligen är det så. Väldigt mycket kvinnligt företagande verkar dessutom handla om vad jag antar räknas som typiskt kvinnligt - hälsa, kläder, smycken. Och så coachning. Jag vet inte hur många det finns därute som är coacher inom ett eller annat område. Just nu är jag som sagt på ganska dåligt humör så jag kanske skulle behöva en coach. För det alla coacher verkar ha gemensamt är att de framställer sig själva som så oerhört positiva. Jämt. Jag misstror människor som är alltför positiva. Det är ett svart karaktärsdrag jag har som jag borde jobba med. Jag vet inte om det finns plats för oss som är lite lagom negativa och har våra mörka stunder ibland i dagens samhälle.

Man måste vara framgångsrik. Och är man inte det verkar det gå bra att påstå att man är det. Den som pratar tillräckligt högt och mycket kan övertyga vem som helst. Jag räknas antagligen inte som särskilt framgångsrik yrkesmässigt. Har varit dum nog att jobba över 20 år i en bransch jag aldrig velat vara i och dessutom bara varit halvbra på det jag gjort. Nu försöker jag jobba på egen hand med det enda målet att kunna betala mina räkningar och förhoppningsvis få lite över ibland. En sådan där positivitetscoach skulle antagligen hojta att jag siktar för lågt. Må så vara, men jag vill att min framgång ska räknas i att jag försöker leva ett gott liv och vara en bra människa. Om än lite negativ ibland.

Inga kommentarer: