Sidor

-

-

torsdag 13 maj 2010

Fyrbenta älsklingar

Min trotjänare till katt börjar bli gammal. Han är 14 år nu och det får väl anses vara en ganska ansenlig ålder. Han är fortfarande pigg och tar en och annan mus, bara för skojs skull. Men ett visst fysiskt förfall har satt in de senaste åren. Han blir liksom bara knotigare och benigare under pälsen, som dock fortfarande är ganska blank. Och när man har ett djur som börjar åldras blir man uppmärksam på minsta lilla. När är det dags att fatta beslutet om att det räcker nu?

Idag började han halta riktigt rejält. Han vill inte stödja alls på ena framtassen och jag försöker klämma och känna, men jag är inte tillräckligt bra på sådant. Men det ser inte bra ut. Jag tror att det är en fraktur. Men han sover i sängen och ser ut att må ganska bra, just nu i alla fall. Och vi lyfter och bär honom upp och ner så att han inte ska ha ont.

Naturligtvis är det helgdag idag och ingen veterinär har öppet. I morgon måste jag tjata mig till en tid någonstans och det är inte alltid helt enkelt. Och jag börjar förbereda mig på det värsta, bara för säkerhets skull. Så att jag är beredd. Utifall jag måste fatta det där jobbiga beslutet.

3 kommentarer:

miaring sa...

Usch, inga roliga beslut att ta. Vi hittade vår lille katt överkörd på vägen i måndags, han hann bara bli ett år.
Du har vunnit örhänge inne hos mig. Maila mig din adress så att jag kan posta vinsten till dig. Kramar både till dig och katten, Mia

Frejda sa...

Hur har det gått med kissen? Katter brukar kunna läka rätt bra om de får frakturer.

Har ni fått huset sålt än? Och har ni hittat någonstans att bo?

Helena sa...

Mia: Jag tackar och bockar!

Frejda: Huset är sålt och nytt hus införskaffat. Vi flyttar i juli.

Simon the cat hälsar och är på bättringsvägen, med smärtstillande och penicillin. Det var inte så farligt trots allt.