Sidor

-

-

fredag 7 maj 2010

Läst: Cigarettflickan av Carol Wolper

Hittade den här boken i en av hyllorna längst ner, bakom fåtöljen. En hylla jag inte varit i på länge. Jag vet inte riktigt när jag köpte den här boken, men det måste ha varit bra länge sedan. Och sedan har den alltså hamnat i bokhyllan längst ner bakom fåtöljen och glömts bort. Prislappen satt kvar också, den kostade hela 20 kr. Och vilken himla tur att jag inte betalade mer.

Elizabeth West är manusförfattare i Hollywood. Hon är 28 år och börjar tycka att det kanske vore på sin plats att träffa Den Rätte. Hon skriver manus till hårdkokta actionfilmer och de män som jobbar i den branschen verkar inte vilja förstå sitt eget bästa utan är bara intresserade av bimbos i 20-årsåldern (själva är de givetvis betydligt äldre – med tjocka plånböcker). De förstår alltså inte vilket kap de går miste om i Elizabeth. Särskilt inte regissören Jake. Han sätter på alla som kommer i hans väg, utom Elizabeth. Stackars Elizabeth får nöja sig med hans kompis David. Men David är inte Den Rätte och det är definitivt inte Jake heller (i alla fall inte i mina ögon). Men som Elizabeth själv säger: ”Jag skulle kunna krypa på alla fyra över krossat glas för att få suga av den mannen.” Och när hon då äntligen får den stora äran att faktiskt göra det och en möjlighet att få ha lite casual sex med Jake då och då (eftersom han inte har några som helst planer på att lämna sin lilla gravida flickvän) är Elizabeths lycka äntligen gjord. Hon har nått målet. Snipp, snapp, snut, så var sagan slut.

Jag tror att den här boken kan komma till användning i huset på landet. Den kan funka bra att tända spisen med. Jag har inget emot ytliga trivialiteter ibland, men det finns gränser.

Inga kommentarer: