Sidor

-

-

måndag 30 augusti 2010

Nytt liv (igen)

Jag ska börja ett nytt liv och då menar jag inte det här med att vi har flyttat och att jag ska försöka försörja mig som egenföretagare. Jag menar ett nytt liv som en bättre människa. En godare människa, mer världsförbättrare, liksom. Jag ska inte slösa så mycket i onödan, tänka mig för lite mer när jag köper saker. Jag har ju nu när jag hållit på och plockat med saker upp och ner i flyttkartonger konstaterat att det är väldigt lite i materiell väg som saknas mig. Ett köpstopp vore på sin plats, men jag gillar inte så rigida regler. Jag borde dock kunna klara mig rätt länge på det jag har. När det gäller mat och andra förnödenheter ska jag bli bättre på att verkligen ta till vara det jag handlar hem. Det får inte bli små burkar stående längst bak i kylskåpet tills datumet gick ut för en månad sedan. Det ska tillagas och göras åt eller åtminstone frysas in och användas vid ett annat tillfälle. Jag känner att ord som klimatsmart och hållbar framtid ligger på lut nu, men jag ska inte använda dem, för då finns det risk för att jag börjar känna mig som en miljötaliban och det är inte riktigt det jag hade tänkt mig. Jag tänker minsann fortsätta köra bil, så det så (Miljöpartiet - nej, tack). Fast vi kör ju den stora bilen på etanol och den lilla bilen drar nästan ingen bensin alls. Och jag sopsorterar väldigt duktigt.

Idag till exempel ska det bli löksoppa till middag. Orsaken till det är att det ligger lite vitt bröd på köksbänken och befinner sig i det där tillståndet att det inte är så gott att äta längre, men inte heller förstört. Och då passar det ju alldeles utmärkt att göra en gratinerad löksoppa. Inget kastande av gammalt bröd här inte. Dessutom är det vegetariskt och billigt. Kan det bli bättre?