Sidor

-

-

onsdag 4 augusti 2010

Sura gubbar och köhyfs

Har just varit och handlat på Hemköp i Torslanda. Det var inte särskilt många kunder i affären, men det föll sig så att alla ställde sig i kassakö ungefär samtidigt och det var bara en kassa öppen. Det blev en ganska lång kö. Och kommer man då från en tvärgång hamnar man mitt i kön. Då får man tråckla sig emellan och ställa sig sist. Det fattar ju minsta barnunge, sådant får man faktiskt lära sig på dagis. Men alla vuxna människor klarar inte av en så enkel manöver. En gubbe kommer körande med sin kundvagn från sidan, upptäcker att han hamnat mitt i kön, men stannar helt enkelt bara kvar där, mitt framför näsan på mig. Hallå! Sedan öppnade en kassa till och han kastade sig över dit. Hur svårt är det med lite vanligt hyfs? Tycker mig märka att det här är en trend som breder ut sig alltmer. Jag tror dessutom att det här med att göteborgare är så himla trevliga bara är en myt som odlas i andra delar av landet. I Närke har vi ju den berömda surnärkingen, men det verkar vara ganska gott om sådana här också, bara med en annan dialekt.

Inga kommentarer: