Sidor

-

-

måndag 10 januari 2011

Hört: Stråk av rött av Elizabeth George

Jag är ju inte så mycket för ljudböcker av någon anledning, men under långa bilresor är det perfekt. Den här tegelstenen på 22 CD-skivor har pågått ett tag och det har tagit ganska långt tid att ta sig igenom den. Det har krävts flera resor till huset på landet och lite till.

Det är ju Elizabeth George och således kommissarie Thomas Lynley. Lynley har precis förlorat sin fru och vandrar lamslagen av sorg längs kustleden i Cornwall. Han råkar hitta en pojke som fallit från en klippa vid klippklättring och naturligtvis är detta ingen olyckshändelse. Som vittne blir Lynley tvungen att stanna kvar i den lilla staden ett tag och tvingas mer eller mindre mot sin vilja att bistå den lokala polisen med lite hjälp. Hans trogna följeslagare Barbara Havers dyker också upp efter ett tag.

Det puttrar på under många timmar och det är en hel del stickspår. Det tar tid (22 CD-skivor!) och ett tag känns det som om de aldrig ska komma någonstans. Det är antagligen tur att jag har hållit på med det här under ganska lång tid, för det blir faktiskt rätt segt emellanåt. Jag tror att den här historien gör sig bäst i ett par lite mer nerskalade avsnitt på TV. Vilket antagligen finns. Och som jag kanske har sett också för den delen.

Själva historien är rätt invecklad och många gamla oförrätter kommer i dagen. Ingenting glöms i Cornwall. Ett plus för miljön, som trots att jag bara "hör" den får mig att vilja förlägga en semestertripp till Cornwall.

Inga kommentarer: