Sidor

-

-

söndag 9 januari 2011

Ut med det sista pyntet

Jag städade ut julen förra helgen och tyckte att jag verkligen hade skannat av hela huset och fått med allt, för en gångs skull. Men idag upptäckte jag ett litet kvarglömt hjärta på gästtoaletten. Det är ett rött satinhjärta med vitt spetskant som det står "God Jul" på. Jag funderade som vanligt över varför jag hade hängt upp denna otroligt smaklösa tingest den här julen också. Varför den finns i min ägo är en gåta. Jag tror den har sitt ursprung i något fånigt julklappsbyte för max 20 kr på någon arbetsplats för länge sedan. Eller ett lotteri. Jag har i alla fall inte köpt den och jag hoppas att ingen av mina vänner har varit så taskiga att de har gett mig den. Och varför tycks ens estetiska blick grumlas så till den milda grad där någonstans i mitten av december att man hänger upp nästan vilket krimskrams som helst bara det är lite juligt?

Nästa jul ska jag bara sätta upp det allra smakfullaste pyntet. Jag funderade lite över det när jag slängde ut granen, vars pynt börjar se lite gammalt och slitet ut. Att nästa år ska vi ha den allra snyggaste granen (så att andra "oohar" och "aahar" när de kommer hem till oss) med bara otroligt vackert pynt, helst unikt handgjort sådant, en sådan där gran som jag inbillar mig att Ernst har. Full av fiffiga handgjorda saker gjorda av saker han hittar i skogen och lite överallt. Jag borde alltså sätta igång nu på en gång om jag ska hinna klart till nästa jul. Oddsen för att jag skulle göra det är dock ganska små. Det känns väldigt 2010 med jul just nu.

Inga kommentarer: