Sidor

-

-

onsdag 26 januari 2011

Läst: Persuasion av Jane Austen

Mitt Jane-projekt är igång och det känns så bra. Jag har glidit in i ett mystillsånd med vackra brittiska landsbygdsvyer, underbara gamla hus och berättelser där allt ordnar sig till slut. En sagovärld på sätt och vis, men en intelligent och smart sådan.

I Persuasion heter hjältinnan Anne Elliott, mellandotter till en fåfäng och kanske inte fullt så intelligent baronet. Familjen Elliott huserar på Kellynch Hall, men på grund av att man inte direkt anpassat mun efter matsäcken, tvingas familjen hyra ut sitt gods och flytta till ett billigare boende i Bath. Hyresgäst blir en amiral och hans fru. Det visar sig att frun har en bror, kapten Wentworth, som Anne känner mycket väl. Åtta år tidigare, när Anne var nitton år, förälskade hon sig i kapten Wentworth och de var förlovade, men förhållandet ansågs inte fint nog av hennes far och äldre syster och inte heller av familjens goda vän lady Russel, som tillsammans lyckades övertala Anne att bryta med Wentworth.

Blotta vetskapen om att Wentworth antagligen kommer att besöka trakterna igen väcker massor av känslor till liv hos Anne. Innan hon följer med sin far och äldre syster till Bath åker hon på besök hos sin yngsta syster Mary Musgrove, som är den enda av systrarna som lyckats bli gift. I Uppercross, där systern bor, umgås Anne med sin systers och svågers familj. Svågern har två yngre systrar, Louisa och Henrietta, och det blir många visiter, middagar och promenader. Och en dag kommer kapten Wentworth på besök tillsammans med de nya hyresgästerna på Kellynch Hall. Han verkar fatta ett visst tycke för systrarna Musgrove och blir en flitig gäst i Uppercross.

Efter många missförstånd och turer till Lyme och Bath kan Anne och Wentworth äntligen reda ut allting mellan sig.

Det är ju underbart bra. Jag läser på engelska eftersom jag inte vill gå miste om tonen, som jag inte är säker på bibehålls i översättning. Jag njuter till fullo varje ögonblick och det är tur att det här bara var den första boken i min omläsningsorgie, för nu ser jag fram emot nästa.

Inga kommentarer: