Sidor

-

-

lördag 5 juni 2010

Förutfattade meningar

Idag när jag var och handlade hade det inträffat någon form av påkörningsolycka på parkeringen. Polis var ditkallad och man stod och skrev och hade sig. Den ena bilen (med en ganska rejäl buckla) var en svenskregistrerad bil av nyare modell och den andra bilen (som kanske också hade en buckla någonstans) var en polskregistrerad bil av äldre modell. De två unga männen som verkade tillhöra den polska bilen var klädda som byggjobbare (snickarbälte och färgfläckliga byxor gjorde att jag drog den slutsatsen). Min första och omedelbara tanke var: Stackare, de vill nog verkligen inte träffa svenska poliser. Och denna tanke grundar jag naturligtvis på den förutfattade meningen att polska byggjobbare vid den här tiden på året inte är på semester i Sverige. För trots ROT-avdrag kanske en svart polack ändå är billigast när svenskarna behöver ett nytt uterum.

Sedan fick jag skämmas en lång stund för att jag är så otroligt fördomsfull. Jag måste verkligen jobba med den sidan av mig själv. Man ska inte tro så mycket när man inte vet. Och de polska pojkarna kanske fick knyta nya kontakter. Någon av poliserna kanske också behövde ett nytt uterum.

Inga kommentarer: