Sidor

-

-

tisdag 15 juni 2010

Skryt

Jag har börjat rota i det stora skåpet i hallen, det vi använder för att gömma undan saker vi inte vill se just nu. Och sedan glömmer vi bort dem. Det är med andra ord proppfullt med bortglömda prylar och papper. Bland alla dessa papper hittade jag ett brev, daterat 95-10-25, från min gode vän T, som på den tiden var min kollega. Vi jobbade för samma företag, men i olika städer, som lärare på olika IT-kurser. Jag hade haft en genomgång av makroprogrammering i Excel för honom och han skrev följande till mig efteråt (på papper, det var till och med så länge sedan att vi inte hade börjat skicka e-post än. Inte jämt och ständigt i alla fall.).

Dear Helena,

Thanks for the lesson in VBA. It was excellent! You are a very good teacher (I honestly wouldn't drive through remote forests on the windiest roads in Sweden if I didn't think it would be worth it!!!).
Thought I send you a copy of my latest publication! Actually, I'm more of a plagionist than a real writer but all I want to show with this book is simply... GO FOR IT!
You can write a superb course book on VBA. Do it, sell it to Docendo, start publishing stuff. You are very good. I don't think you quite know how talented you are. GO FOR IT! Write it!
Don't ever give up - you're too good to ever give up.

Best wishes and warmest regards,
T.

Jag hade glömt bort det här brevet, men jag blir så himla glad när jag läser det. Det är så ovant att någon försöker peppa en på det där viset (skulle kunna säga osvenskt befriat från jante och det är ju precis vad det är också - T är inte svensk). Nu kommer jag att vara glad resten av dagen.

Inga kommentarer: