Sidor

-

-

fredag 5 februari 2010

Att spara eller inte spara

Ibland pratar vi ekonomi hemma hos oss. Det gör vi väl i och för sig ganska ofta, men ibland blir det liksom mer på allvar. När det blir allvar, då handlar det oftast om att ALLA andra (eller någon som min man just har pratat ekonomi med) sparar mycket mer pengar än vad vi gör och VARFÖR är just vi så himla slösaktiga? Tja, det kan man ju fråga sig. Jag kan hålla med om att vi inte sparar särskilt mycket, men jag vet inte om det finns någon norm för hur mycket man bör spara heller. Så om vi är extra slösaktiga kan jag inte svara på. Det går ju ihop sig i slutändan. Vad kan man mer begära?

Vi har lagt oss till med vissa (o)vanor. Vi har till exempel åkt utomlands flera gånger per år de senaste åren. Det kostar en del. Men skulle vi vilja avstå en weekend i Barcelona för några extra tusenlappar på ett bankkonto? Nej. Vi har haft råd att resa de senaste åren, alltså har vi rest. Visst skulle vi ha kunnat ha ett fetare bankkonto, men då hade vi varit fattigare på upplevelser.

Igår kväll när jag och sonen var ute och kvällsrastade hunden, utbrast sonen helt plötsligt: Åh mamma, jag längtar tills vi ska ut och resa igen. Då vet man att det har varit värt vartenda öre. Vi är så privilegierade som har möjlighet att slösa lite pengar ibland. Jag tror att ett visst mått av slöseri kan vara en alldeles utmärkt investering för framtiden.

Inga kommentarer: