Sidor

-

-

måndag 15 februari 2010

Måndag

Skulle kunna spela "I don’t like Mondays" med Boomtown Rats idag (ja, så gammal är jag och jag älskade den när det begav sig för 100 år sedan eller så), men det gör jag inte och jag orkar inte anstränga mig för att leta rätt på den någonstans heller. Det är ju ändå bara en alldeles vanlig måndag och många fler skola följa på den här, det är jag fullkomligt övertygad om. Inte värre än vanligt, med andra ord. Helg har det varit. En alldeles osedvanligt lat helg, men när jag tänker efter har alla mina helger varit osedvanligt lata på sista tiden. JAG kanske har blivit en osedvanligt lat människa. Orkeslös. Orkar inte ta tag i saker och ting. Läser hellre en bok, slötittar på TV, faller i djup koncentration över en helgbilaga eller fastnar med ett satans sudoku. Mitt hem förfaller och jag bryr mig inte längre. Det kommer nog en städdag snart. Jag får ta det då.

I gårdagens helgbilaga till Expressen fanns en sådan där käck artikel om hur man bör göra slut med vänner och bekanta som stjäl ens energi, dessa så kallade energitjuvar. Man ska klippa banden, sörja och bearbeta förlusten, men sedan går man vidare i livet och blir en så mycket lyckligare människa. Låter hur simpelt som helst, bara att ta tag i alltså. I artikelns ingress stod att läsa att dessa energitjuvar kan vara en vän eller en släkting, men artikeln handlade bara om hur man gör sig av med sina vänner. Jag vill läsa hur man gör sig av med energislukande familjemedlemmar. Men det kanske inte finns lika enkla och självklara svar då som ryms på ett lagom småputtrigt uppslag i söndagsbilagan. Man gör ju inte direkt slut med en nära släkting. Det allom givna svaret från en utomstående expert är naturligtvis att "tala ut". Så löser sig alla problem. Alla kommer att förstå varandra och leva lyckliga i alla sina dagar. Alternativt bli skitförbannade, aktivera alla sköldar och gå in i en välbekant försvarsposition. Vilket riskerar att dränera en på all den lilla energi man har kvar.

Inga kommentarer: