Sidor

-

-

torsdag 18 februari 2010

Läst: Livets aviga och räta av Kate Jacobs

Den här boken köpte jag enbart för att den låg i en sådan där hög med "köp 3 pocket för 89 kr" på Willys, av alla ställen. Det fanns inte så mycket att välja på i den där högen, men jag kunde ändå inte låta bli att köpa.

Det handlar om en garnaffär på Manhattan. Den heter "Walker & Daughter" och drivs av ensamstående mamman Georgia, och dottern, det är Dakota, som är tolv år när berättelsen börjar. På fredagskvällarna samlas ett gäng stickentusiaster (och några andra) för att sticka, skvallra och idka Kvinnogemenskap med stort K i Georgias affär. För det är det det handlar om. Gemenskap. Vänskap. Man ställer upp för varandra. Till och med svikaren James, Dakotas pappa, som stack när Georgia väntade barn och som inte synts till sedan dess, dyker upp igen och har minsann lärt sig en del under åren som gått. Det finns inte en enda riktigt trist människa i det här persongalleriet. Det är sockersött och bitterljuvt så det förslår. Livsviktig klokskap levereras av äldre kvinnor till yngre kvinnor och de äldre har alltid rätt just för att de är äldre och erfarna. Man kan gott säga att alla karaktärer är ganska ensidiga. Även de som är lite småtaggiga till att börja med, för man liksom vet att de kommer att bli snälla snart. Kort sagt, man blir som läsare inte överraskad en enda gång.

Om det låter som om jag raljerar lite så är det helt riktigt. För mycket socker kan få mig att bli lätt spyfärdig. Jag kan ändå inte säga att det är uselt. Det har varit en lite småtrevlig lässtund och boken motsvarar väl mina förväntningar/fördomar ganska exakt. Det jag blir mest positivt inställd till har egentligen ingenting med själva boken att göra. Jag tycker bara att det verkar så mysigt med en riktig garnaffär. Det finns ju inte så många sådana längre. Jag blir helt enkelt lite handarbetssugen och till och med det har författaren tänkt på, för längst bak i boken finns en beskrivning på en stickad halsduk, en sådan där enkel som "vem som helst" kan göra. För säkerhets skull finns det även ett muffinsrecept, så att man kan mysa till det ordentligt medan man stickar.

På baksidestexten kan man läsa att filmrättigheterna har köpts av Julia Roberts. Det är säkert en riktig snyftare där vi får lära oss hur fint det är med GEMENSKAP. Inte ett öga lär vara torrt i slutscenen, eftersom Kate Jacobs har tagit i från tårna när det gäller att få oss att bli berörda och i en Hollywood-produktion lär man inte låta en sådant tillfälle gå till spillo.

Inga kommentarer: