Sidor

-

-

torsdag 18 februari 2010

Doft

Nu ska jag ägna mig åt att vara så där äckligt ytlig en stund. Jag vill ju gärna framställa mig själv som djup och intellektuell, men jag har mina svaga sidor och jag är inte den som inte kan stå för det. Att stå för några av sina minst pinsamma, pinsamma sidor gör ju också att man kanske eventuellt kan mörka sina mest pinsamma, pinsamma sidor.

Så här kommer ett erkännande: jag har ett inte osunt, men ändå fullt utvecklat intresse och viss samlarmani när det gäller parfymer. Jag håller mig ajour inom området, så att säga. Jag snappar av någon outgrundlig anledning upp när nya dofter ska lanseras och jag är ganska snabb när det gäller att testa en ny fräsch doft. Jag är också en mycket kräsen parfymkonsument. Många års sniffande har gjort att jag vet precis vad jag gillar och inte gillar. Jag gillar lyxiga parfymer. Därmed går givetvis alla lågprisvarianter bort. Det är skillnad på kvalitet och kvalitet. Och kopior, nej tack. Har man inte råd med den äkta varan finns det schyssta deodoranter att ta till, vilket är betydligt bättre än plastiga syntetdofter. Jag är också helt emot så kallade kändisparfymer. Jag vill absolut inte gå omkring och ha Mariah Carey eller Celine Dion på mig (inte någonstans i min närhet, för övrigt). En gång för länge sedan fick jag en Britney Spears-doft. Den var väl rätt okej som doft räknat (om man är fjorton, vilket jag inte var), med det slutade med att jag använde den som rumsspray i badrummet bara för att bli av med den. Det gick liksom inte att bära den, eftersom jag bara tänkte "Oops, I did it again" varje gång jag försökte.


En riktig parfym andas lyx och flärd från början till slut. Det ska synas redan på förpackningen. Och när man plockar fram flaskan och nosar lite ska man få hjärtklappning av habegär. Just nu är parfymhyllan i mitt badrumsskåp överfull. Men den saknar ändå något. Jag gillar de jag har, men jag börjar längta efter något i to die for-klassen. Och jag vet inte vad jag ska välja. Jag hittar inget som ger mig den där riktigt berusande känslan av åtråvärd lyx längre. I den högsta prisklassen är OK ett dåligt betyg. Det är lite trist, men det kanske hänger ihop med tillgängligheten. När man med bara ett litet knapptryck kan köpa vilken doft som helst i världen blir det ju inte riktigt samma känsla som det var "förr", när de mest åtråvärda dofterna var något man i princip bara kunde leta efter på efterlängtade utlandsresor.

Inga kommentarer: